Klachtenregeling

Uiteraard hoop ik dat je tevreden bent over de zorg en ondersteuning die je van mij als lactatiekundige IBCLC hebt gehad. Toch kan het voorkomen dat je niet tevreden bent. Laat het me dan weten zodat we hierover met elkaar in gesprek kunnen. Komen we er niet uit of voel je je onvoldoende gehoord, dan is er de mogelijkheid om een klacht in te dienen.
Klachten kunnen onder meer gaan over:

  • FinanciĆ«le geschillen
  • Schending van de privacy
  • Onvoldoende communicatie door de lactatiekundige
  • Onjuist of onvolledig advies
  • Onvoldoende rapportage aan klant of verwijzer
  • Gezondheidsschade voor moeder of kind
  • Overige schendingen van de gedragscode of beroepsstandaard


Klachtenportaal Zorg
Elke lactatiekundige IBCLC is wettelijk verplicht om ingeschreven te staan bij een externe geschilleninstantie. Ik ben aangesloten bij Klachtenportaal Zorg.

De geschilleninstantie is een onafhankelijke instelling. Deze fungeert in eerste instantie als mediator. Wanneer dit niet voldoende is, zijn ook verdere stappen mogelijk. De uitspraak is bindend.


International Board of Lactation Consultant ExaminersDaarnaast is het mogelijk om een klacht in te dienen via de IBLCE (International Board of Lactation Consultant Examiners). Dat is de organisatie die internationaal verantwoordelijk is voor de certificering van en richtlijnen voor lactatiekundigen IBCLC.

Meer informatie hierover is te vinden op de website van de IBLCE. Daar is ook een klachtenformulier te vinden.